Tractarea rulotei - calea spre libertate deplină și concedii de neuitat

O rulotă poate fi o investiție excelentă pentru petrecerea timpului liber departe de agitația ritmului cotidian din marile orașe. Un astfel de vehicul îți oferă oportunitatea de a deveni cu adevărat liber atunci când alegi să pleci într-un concediu în mijlocul naturii, fie că este vorba de o destinație montană, fie că alegi chemarea mării.

Spre deosebire de autorulote, rulotele simple sunt tractate de autoturismul personal cu ajutorul unui cârlig de remorcare și a unor sisteme de siguranță și semnalizare. Deși poate părea un dezavantaj față de o autorulotă, odată ce înveți și aplici principalele metode de tractare și iei toate măsurile de siguranță, vei observa că te poți bucura și de o mulțime de avantaje cu o rulotă tractată. Unul dintre aceste avantaje este libertatea suplimentară consistentă de mișcare, deoarece, odată ce ai ajuns la destinație, poți desprinde rulota de autovehicul și astfel vei putea face mici excursii pentru a vizita obiectivele turistice sau pentru a face cumpărături fără a fi nevoie să consumi mai mult combustibil și fără a pierde locul de campare trăgând tot ansamblul după tine.

În acest articol vei afla câteva detalii despre tractarea rulotei, detalii care te vor pune pe calea dobândirii cunoștințelor necesare în acest domeniu.

Cuprins

1. Tractarea rulotei cu categoria B a permisului de conducere - condiții și prevederi legislative

2. Tractarea unei rulote - acțiuni și verificări premergătoare plecării în concediu

3. Tractarea auto a rulotei - sfaturi pentru siguranța rutieră

1. Tractarea rulotei cu categoria B a permisului de conducere - condiții și prevederi legislative

Primul lucru la care trebuie să te gândești atunci când ai în vedere achiziția unei rulote este îndeplinirea cerințelor legislative pentru circulația pe drumurile publice a ansamblului format din autoturismul propriu și rulota tractată.

Pentru a fi sigur în ce condiții legale poți conduce un autoturism cu rulotă, trebuie să iei în calcul o serie de factori:

  • Greutatea autoturismului
  • Masa totală maximă autorizată a autovehiculului
  • Greutatea rulotei
  • Masa totală maximă autorizată a rulotei

Diferența între masă / greutate și masa maximă totală autorizată trebuie înțeleasă de la bun început pentru a evalua cu precizie dacă, în calitate de posesor al unui carnet de conducere auto de categorie B, vei putea sau nu tracta un anumit model de rulotă. Astfel, masa proprie a vehiculului desemnează greutatea proprie a acestuia. Masa totală maximă autorizată a unui vehicul reprezintă, conform normelor legale în materie de circulație rutieră, masa maximă a unui vehicul încărcat declarată admisibilă în urma omologării de către autoritatea competentă. MTMA poate fi verificată în certificatul de înmatriculare sau în cartea de identitate a autoturismului.

Astfel, în privința permisului de conducere este cunoscut faptul că, pentru autoturisme, acesta trebuie să fie obținut în urma unui examen corespunzător categoriei B. Totuși, având această categorie, se pot tracta și rulote, însă doar în anumite limite și condiții.

Dacă modelul de rulotă ales are o masă maximă totală autorizată (MTMA) mai mică de 750 kg, nu este necesară achiziția unui model cu sistem propriu de frânare. În acest fel, nu ai nevoie decât de un cârlig de remorcare omologat RAR și EU și vei putea pleca direct cu rulota ta remorcată de mașină. Dacă MTMA a rulotei depășește 750 kg, este nevoie de un sistem propriu de frânare împreună, desigur, cu accesoriile de remorcare care constau în kituri și module electrice și cablajele aferente care să asigure sistemul de semnalizare propriu al rulotei în tandem cu cel al autoturismului.

Categoria B a permisului de conducere a vehiculelor acoperă deci aceste două cazuri cu precizarea că în ambele situații MTMA a întregului ansamblu (autoturism și rulotă) nu trebuie să depășească 3500 kg.

Ce se întâmplă atunci când rulota depășește totuși MTMA de 750 de kg, iar împreună cu vehiculul care o tractează trece de limita de 3500 kg, dar nu depășește 4250 kg? În acest caz, va fi nevoie de obținerea unei extensii a categoriei B care poartă indicativul ”96”. Având această extensie pe carnetul de conducere, se pot tracta orice tipuri de rulote atât timp cât MTMA a întregului ansamblu nu depășește maximul de 4250 kg.

Este de menționat că obținerea acestei extensii nu presupune trecerea unui nou examen auto, ci doar urmarea de către șoferii care deja au un permis valabil de categoria B a unui curs de instruire care poate fi urmat, contra cost, la una din școlile de șoferi autorizate în acest sens. După terminarea orelor de curs, conducătorul auto primește un certificat cu care, alături de permisul de conducere deținut, se va adresa autorității sau Direcției de Eliberări Permise auto în vederea preschimbării carnetului auto.

Atunci când MTMA a ansamblului alcătuit din vehicul trăgător și rulotă depășesc 4250 kg, dar atât rulota, cât și autovehiculul au MTMA sub 3500 kg (adică întreg ansamblul nu depășește 7000 kg), este necesară obținerea categoriei de permis auto BE.

Ceea ce trebuie reținut în acest caz este că, odată obținută o nouă categorie (BE) sau doar o extensie (B96), se consideră că șoferul este începător atunci când conduce sub condiția uneia dintre aceste categorii, adică atunci când tractează rulota pe drumurile publice. În acest sens, nu trebuie uitat că timp de un an de zile de la data obținerii categoriei sau extensiei trebuie respectată regula limitării de viteză care trebuie să fie cu 20 km/h mai mică decât viteza maximă prevăzută în mod legal pentru categoria respectivă. De asemenea, este necesară aplicarea unui indicator sau semnal distinctiv prevăzut de lege (cunoscuta ”lămâie”), conform prescripțiilor legale (disc de culoare galbenă cu diametru de 10 cm și semnul exclamării cu lungime de 6 cm și diametrul punctului de 1 cm).

2. Tractarea unei rulote - acțiuni și verificări premergătoare plecării în concediu

Odată ce ai actele legale necesare pentru a circula cu o rulotă remorcată, este timpul să te bucuri de posibilitățile de petrecere a concediilor și de libertatea de acțiune pe care numai acest mod de campare ți le poate oferi. Totuși, nu ar trebui să pleci la drum înainte de a te asigura că ai făcut câteva verificări absolut esențiale, care te vor scuti de griji și de posibile neplăceri de-a lungul expediției tale.

Astfel, înainte să pornești la drum ar trebui să ai o listă de verificări pe care să poți bifa cât mai multe din acțiunile următoare:

  • Verificarea presiunii cauciucurilor ar trebui realizată atât pentru autoturismul trăgător, cât și la rulotă. Asigură-te că respecți întocmai limitele de presiune recomandate de producător în funcție de greutatea încărcăturii sau de numărul de pasageri în ambele cazuri.
  • Uzura pneurilor și tipurile de anvelope adecvate sezonului sunt o altă verificare care trebuie efectuată înainte de plecarea la drum cu rulota. Dacă pneurile mașinii sau rulotei sunt foarte uzate sau dacă nu sunt adecvate sezonului, acestea ar trebui înlocuite pentru a evita posibile amenzi de circulație sau chiar neplăceri mai grave.
  • Închide toate ferestrele și gurile de aerisire ale rulotei și asigură-le cu sistemele de blocare prevăzute.
  • Verifică sistemul de oglinzi laterale ale mașinii și observă dacă poți vedea la cel puțin câțiva zeci de metri în spatele rulotei. Este posibil să ai nevoie, în funcție de lățimea rulotei, de prelungitoare pentru oglinzi laterale.
  • Verifică sistemul de semnalizare / frânare inclus în accesoriile de remorcare și asigură-te că acesta funcționează optim.
  • Verifică ca roata de sprijin a rulotei din zona barei de tractare să fie fixată / rabatată în poziția de marș.
  • Asigură-te că frânele de siguranță proprii ale rulotei sunt eliberate.
  • Optimizează modul de încărcare a obiectelor în interiorul rulotei. Distribuția egală a greutății în interiorul rulotei este esențială pentru evitarea situațiilor de dezechilibrare și balansare în timpul marșului. Cele mai grele bagaje și echipamente ar trebui depozitate în zona care se află exact deasupra axelor rulotei, iar restul obiectelor mai ușoare le poți distribui în alte zone.
  • Acordă o atenție specială recipientelor de combustibili (butelii pentru plită, canistre de combustibil, stingătoare de incendiu) și fixează-le solid în poziția recomandată pentru transport.

Înainte de a pleca la drum, este indicat să efectuezi o serie de exerciții și manevre de marșarier cu rulota atașată de vehicul prin intermediul cârligului de remorcare pentru a deprinde abilitățile necesare și a ști exact ce să faci în caz de nevoie.

3. Tractarea auto a rulotei - sfaturi pentru siguranța rutieră

Odată ce ai pornit la drum, ar trebui să respecți o conduită adecvată noului mod de conducere a unui ansamblu tractat. Astfel, există o serie de moduri de acțiune pe care ar trebui să le iei în considerare și să le aplici în mod riguros pe parcursul întregului itinerariu:

  • Nu transporta pasageri în rulotă. Conform regulilor legale, pasagerii trebuie să stea în vehiculul care tractează rulota. Vei evita astfel amenzile, dar și situații foarte neplăcute care pot apărea la un drum mai lung.
  • Respectă limitările de viteză legale specifice ansamblului pe care îl conduci. De asemenea, dacă abia ai obținut o categorie pentru rulotă, nu uita că timp de 1 an de la data eliberării noului permis ești considerat începător atunci când tractezi rulota pe drumurile publice și trebuie să te supui tuturor limitelor legale de viteză în acest sens.
  • Nu încurca traficul și alege să rulezi pe banda de rulare aflată cât mai în dreapta carosabilului, lăsând astfel loc vehiculelor să te depășească.
  • Acordă atenție curbelor, în special dacă ai ales un traseu de munte cu serpentine. Atacarea curbelor trebuie făcută cu atenție și cu o viteză ceva mai redusă, pentru a evita fenomenul de balansare al rulotei tractate. De asemenea, nu lua curbele din scurt, alegând în schimb viraje și manevre mai largi, pentru a evita ca rulota tractată să treacă pe altă bandă de circulație față de cea pe care se află autoturismul.
  • Drumurile cu rulota pot fi mai lungi, deoarece vei merge cu o viteză mai redusă. Așa că este o idee foarte bună să iei pauze de la condus pentru a te odihni. Oboseala la volan este un factor extrem de periculos care nu ar trebui subestimat.
  • Ține cont că distanțele de frânare și timpii de reacție ai vehiculului atunci când tractează o rulotă sunt cu mult diferiți față de situațiile în care circuli fără remorcă. În mod similar, accelerarea este ceva mai întârziată, fiind recomandat să semnalizezi din timp atunci când intenționezi să faci depășiri.
  • Păstrează la îndemână detaliile tehnice ale cârligului de remorcare precum și omologările RAR și CE ale acestuia, pentru a le prezenta la control în cazul în care ești oprit în trafic de poliția rutieră.

Una dintre cele mai importante recomandări atunci când tractezi rulote este aceea ca masa maximă autorizată a rulotei sa nu depășească greutatea individuală a autoturismului. Mai simplu spus, rulota împreuna cu greutatea estimată a bagajelor și echipamentelor cu care o încarci să nu treacă de greutatea mașinii tale.

Așadar, respectând unele reguli impuse de lege, dar și o conduită preventivă, te vei putea bucura fără probleme de concedii de neuitat cu rulota oriunde ai alege să mergi.

Sursa foto: Pixabay.com, Pinterest.com

0

Comentarii

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicata.